از 5989 سرویس دولتی، 161 مورد تاکنون تقریباً کاملاً الکترونیکی بوده است

دبیر هیأت اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری هشتمین دوره ارزیابی دولت الکترونیک اعلام کرد که دولت الکترونیک تاکنون 40 درصد دستاورد داشته و 60 درصد خدمات همچنان در پیچ و خم سازمان ها و رویه های سنتی است. رفتار – اخلاق رضا بیل مکانیکیتضاد منافع و امضاهای طلایی و ساختار سنتی، دولت الکترونیک را هنوز محقق نکرده است.

به گزارش زومیت، باقری اصل گفت: در این دوره ارزیابی از 5 هزار و 989 سرویس دولتی، تنها 161 سرویس تقریباً به طور کامل (بیش از 90 درصد) الکترونیکی بوده و احساس الکترونیکی را در مردم ایجاد کرده است. این در حالی است که ما هنوز سرویس یا سازمانی را که کاملاً الکترونیکی باشد پیاده سازی نکرده ایم.

به گفته باقری اصل، مرحله بعدی بعد از تحقق نسبی دولت الکترونیک، ورود به فاز مردن است. یعنی به جای اینکه دنبال آدم بگردیم برای الکترونیکی کردن خدمات، سازمان ها از مردم می خواهند خدمات خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند. وی افزود: 161 سرویس می توانند وارد این فاز شوند.

بهترین دستگاه های دولتی در بین 163 سازمان عبارتند از: وزارت تعاون، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بیمه مرکزی، سازمان فناوری، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، بنیاد شهید، سازمان ملی استاندارد، وزارت اقتصاد و دارایی و پژوهشکده ارتباطات فناوری اطلاعات بودند. این ارزیابی هر سه یا شش ماه یکبار انجام می شود.

نمودار نمایندگی ارگان های دولتی در اجرای دولت الکترونیک

اکثر 3309 خدمات دولتی، بیش از 0 تا 50 درصد، 325 خدمات بین 75 تا 90 درصد، 1913 خدمات بین 50 تا 75 درصد و 260 خدمات به هیچ وجه الکترونیکی نیستند. ارزیابی دولت الکترونیک با الگوی اولویت سیاسی انجام شد که شامل چهار حوزه است:

  • دولت مصرف کننده محور
  • دولت شفاف
  • دولت یکپارچه
  • حق مشارکت

باقری اصل گفت: هر یک از این حوزه ها به ترتیب 40، 25، 25 و 10 درصد به دست آمده است. بیشترین طبقه بندی خدمات الکترونیکی در حوزه های اولویت دار مربوط به بهداشت و سپس آموزش، رفاه و حمایت اجتماعی، کار و اشتغال، محیط زیست و عدالت است. اما این عملکرد خوب باعث نشده که این سازمان ها خدمات کافی را به گروه های آسیب پذیر ارائه دهند. به عنوان مثال در نمودار زیر می بینیم که کیفیت خدمات وزارت تعاون به افراد فقیر بسیار کمتر از درصد الکترونیکی بودن است.

نمودار وضعیت خدمات عمومی برای گروه های آسیب پذیر جامعه در دولت الکترونیک

در زیر وضعیت برخی از خدمات پرطرفدار مانند درخواست شناسنامه، درخواست پروانه ساختمانی، درخواست جواز کسب و گواهینامه رانندگی از نظر کیفیت خدمات و تعداد ارائه دهندگان و آژانس های مسئول خدمات را مشاهده خواهید کرد. .

جدول خدمات الکترونیک دولتی مردمی

این لیست همچنان ادامه دارد، مانند درخواست ملک، درخواست سند ازدواج، درخواست کارت ملی، درخواست ویزا و پرداخت جریمه:

جدول خدمات الکترونیک دولتی مردمی

باقری اصل گفت: رتبه ایران در شاخص‌های دولت الکترونیک در رتبه‌بندی جهانی در سال 2020 به 65 درصد رسید و رتبه 89 را در بین 193 کشور جهان به خود اختصاص داد. وی با بیان اینکه چرا شورا اهرمی برای ترغیب دستگاه ها به اجرای دولت الکترونیک ندارد، گفت: دولت الکترونیک هیچ تضمینی از سوی دستگاه های اجرایی ندارد و خدماتی که در حال حاضر ارائه می شود تنها نتیجه همکاری دستگاه هاست.

اما دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد که این شورا در حال همکاری با مجلس برای بررسی این موضوع در یکی از موارد طراحی داده های ملی و اطلاعات (پایداری) است و در صورت تصویب این طرح، عدم همکاری الکترونیکی دستگاه های داده جرم خواهند بود.