افسانه 70 ساله؛ چرا مرسدس بنز SL همچنان با فروش بسیار پایین موجود است؟

نسل جدید مرسدس بنز SL به تازگی معرفی شده است.

مرسدس بنز، باتجربه ترین خودروساز جهان، نسل هفتم این محصول را به بازار معرفی کرد، در حالی که SL با تجربه ترین نام در بین تمامی محصولات این شرکت است.

مرسدس با این سابقه ارزشمند، از ابتدای قرن بیست و یکم سالانه تنها 13000 دستگاه SL فروخته است و یکی از محصولات این شرکت با کمترین تیراژ است.

مایکل نولر، مدیر ارشد بازاریابی مرسدس AMG، در این باره صحبت می کند.

در حال حاضر بازار خودرو تحت سلطه محصولات شاسی بلند است و به همین دلیل فروش سایر محصولات به هیچ وجه قابل مشاهده نیست.

در سال های اخیر مرسدس بنز «خودخواه» شده و برخی مدل ها به کلی حذف شده اند.

به عنوان مثال، نسل جدید S تنها به صورت سدان و مدل میباخ عرضه می شود. پیش از این مدل های کوپه و سقف تاشو با نام کابریولت S کلاس نیز در بازار موجود بود.

در نتیجه فضای بیشتری برای فروش SL باز شده است.

رقبای SL مانند Lexus LC در حال حاضر 3000 دستگاه در بازار آمریکای شمالی به فروش می‌رسانند. از دیگر رقبای مهم SL می توان به BMW سری 8 کانورتیبل اشاره کرد.

در این کلاس خودروهای برقی نیز تاثیر غیرمستقیم دارند. به عنوان مثال، مشتریان SL در حال حاضر نگاه ویژه ای به محصولات تسلا دارند.

با این حال مرسدس به تاریخچه نام SL علاقه زیادی دارد و هر دهه نسلی از کلاس SL را روانه بازار می کند.

مشتریان SL به این نام بسیار وفادار هستند و بیشتر خریداران مردان میانسال ثروتمند هستند.

اکنون برای برندی مانند مرسدس بنز ارائه یک کوپه لوکس با سقف تاشو مهم است.

مشتریان علاقه مند به گذراندن وقت با یک کوپه سقف تاشو هستند. مرسدس اس ال در بین تمامی محصولات این شرکت تجربه احساسی بسیار بالایی دارد و در نتیجه عدم تحویل از مرسدس علیرغم تیراژ پایین چندان منطقی به نظر نمی رسد.

نسل دوم مرسدس بنز SL که با نام پاگوادا نیز شناخته می شود. این نسل از نظر کارشناسان یکی از زیباترین سازه های صنعت خودرو می باشد.

مرسدس بنز SL جایگاه ویژه ای در بین دوستداران خودرو در ایران دارد و هر سه نسل اول و نسل ششم آن به تعداد معقولی در بازار خودرو ایران موجود است.

در شرایط فعلی اما به نظر نمی رسد نسل هفتم وارد کشور ما شود.