شعب هوشمند، آینده صنعت بانکداری

پنل هوشمندسازی نوین بانک ها با حضور کارشناسان و فعالان این حوزه و تعریف مردن برگزار شد. همچنین موانع پیش روی بانک های هوشمند و زیرساخت های لازم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هفتمین نشست از سلسله نشست های هفتمین نمایشگاه تراکنش های ایران با عنوان «هوش پیشرفته برای بانک ها، روندها و موانع» روز چهارشنبه 10 آذرماه 1400 در مرکز فابا با حضور علی عباس نژاد، سایبری. کارشناس امنیتی و مدیرعامل گروه گلکسی، ناصر مرادی، مدیر کل بازاریابی فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین نت، جهان جابری، معاون عملیاتی شرکت ارتباطات مبینانت و احسان باقری، رئیس بانکداری بانک اقتصاد نوین.

در این پنل به تعریف هوشمندی پرداخته شد و سپس موانع هوشمندسازی بانک ها و زیرساخت های مورد نیاز برای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ایران حدود 40 بانک وجود دارد و هر بانک به طور متوسط ​​500 شعبه دارد. اولین قدم برای بهبود شعب بانک ها بحث زیرساخت هاست. به طور متوسط ​​بانک ها برای اتصال شعب به سرپرستان و مراکز داده خود باید حداقل 3 اتصال داشته باشند و در صورت قطع شدن هر یک از این اتصالات، این کار باید به صورت دستی انجام شود و ممکن است شبکه شعب خارج از محدوده باشد.

روابط شعبه ای یکی از مشکلات اصلی هوش است. در این پنل این مشکل مورد بحث قرار گرفت و راه حل های پیشنهادی مانند استفاده از سیستم های جدید SD wan یا smart wan برای این مشکل مطرح شد.

سرویس sd wan شامل شبکه ای از اتصالات مختلف می باشد و سعی می کند به صورت هوشمند ارتباطات شعب را به ادارات و مراکز داده حفظ کند و به صورت خودکار به اتصال پایدارتر سوئیچ کند این سرویس از امنیت بالایی نیز برخوردار است. اولین قدم در هوش تمرکز بر اتصالات و انتقال داده بین شعب و مراکز داده است و مبینانت سیستم SD WAN را بومی سازی کرده و نتایج تست بالایی را دریافت می کند. این سامانه به زودی در اختیار بانک ها قرار می گیرد.

همکاری و همکاری اپراتورها و بانک ها از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. لزوم بازنگری در استراتژی و کسب و کار بانک ها باید به سمت سیستم بانکداری هوشمند سوق داده شود و یکی از الزامات این امر شفاف سازی شعب است. همچنین نزدیکی اپراتورها در کوتاه مدت با راهکارهایی مانند اتصال پایدار و راه اندازی هوشمند بلند مدت و یا استفاده از مراکز داده و زیرساخت های امنیتی اپراتورها در بانک ها می تواند هزینه های شعب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و همکاری اپراتورها و بانک ها می تواند راه را برای بانکداری هوشمند هموار کند.