وزارت صنعت پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس نداشته است

دغدغه همیشگی ناظران بازار خودرو دوچندان است. اول عدم عرضه خودروسازان و دوم سیاست قیمت گذاری دستوری یا به عبارتی سرکوب قیمت های بازار. از آنجایی که بیش از 90 درصد بازار خودرو کشور را خودروسازان دولتی تشکیل می دهند، طبیعی است که قیمت این خودروسازان را در کف دست بگذاریم و شاید عرضه خودرو در بورس می تواند کار خوبی باشد. راهی برای مقابله با این چالش

معاون وزیر صنعت: وزارت صنعت هیچ پیشنهادی در خصوص عرضه خودرو در بورس نداشته است. [به روز رسانی] – 1400

معاون وزیر صنعت، معدن گفت: سازمان بورس موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کرده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت حداقل اخیرا پیشنهاد یا موضعی در این خصوص نداشته است. و تجارت. تجارت.

مهدی صادقی نیارکی افزود: بحث عرضه خودرو در بورس که از سوی سازمان بورس و بورس کالا مطرح شده بود به خودروهای بدون شمول برمی گردد که قشر خاصی از جامعه اقتضا می کنند.

وی گفت: این خودروهای ویژه که بخشی از نیازهای جامعه را برطرف می کند، مقرون به صرفه نیستند.

تحویل خودرو به بورس کالا باید کارشناسی شود

معاون امور صنایع وزارت صنعت ادامه داد: درج بورس نیز باید توسط کارشناسان بررسی شود و مشخص شود که آیا بورس در بورس خودرو کشورهای پیشرفته دنیا نیز موجود است یا خیر. یا نه.”

وی گفت: همچنین باید مزایای عرضه خودرو به مردم، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مشخص شود.

صادقی نیارکی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هرگز خودرویی را در بورس عرضه نکرده است و این طرحی بود که ابتدا نمایندگان مجلس و سپس بورس کالا مطرح کردند.

عرضه خودرو در بورس کالا کلید خورد [به روز رسانی] – نوامبر 1400

به گفته معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران، خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نیستند، منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند و مذاکرات برای عرضه این خودروها به بورس در حال انجام است.

جواد جهرمی در این خصوص توضیح داد: خودروهای تولید شده در کشور در دو گروه قیمت گذاری می شوند. «در گروه اول، قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین می کند و گروه دوم قیمت گذاری اجباری را شامل نمی شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال خودروهای گروه خودروسازی بهمن یا تعدادی از خودروهای ساخت ایران، خودروهایی مانند تارا و هایما مشمول قیمت گذاری اجباری نیستند. «مذاکراتی برای عرضه این خودروها در بورس کالا انجام شده و به محض قبولی سازندگان این خودروها، در بورس کالا عرضه خواهد شد.

گفته می شود وقتی خودرویی وارد بورس کالا می شود، قیمت خودرو در بورس بین قیمت کارخانه و بازار است. همچنین در این صورت خودروساز از معافیت 20 درصدی بهره وری بر میزان کالاهای فروخته شده در بورس استفاده خواهد کرد.

جزئیات طرح تحویل خودرو در بورس کالا اعلام شد [به روز رسانی] – 1400

به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و مینی مجلس، طرح عرضه خودرو در بورس کالا شامل 20 ماده است که شامل مواردی مانند اسقاط و تحویل خودرو می شود.

روح الله ایزدا در این باره توضیح داد: زمانی که سیمان در بورس عرضه شد، قیمت آن به شدت کاهش یافت. شفافیت عامل اصلی کاهش قیمت سیمان با عرضه بورس کالا بود. پیش بینی می شود با عرضه این خودرو در بورس کالا دوباره این اتفاق بیفتد. شاید این مانع از رانت و میانجیگری شود.»

تحویل خودرو در بورس کالا

وی گفت: بدیهی است که بیش از نیمی از برندگان طرح پیش فروش و فروش فوری خودروی فرسوده خود را خریداری نکرده و در واقع دلال هستند. برای جلوگیری از این اتفاق، بحث تحویل خودرو در بورس کالا با شرایط خاص مطرح است.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بحث عرضه خودرو با قیمت های متفاوت در بورس کالا را رد کرد و گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنظیم شده است و شرایط آن را شفاف سازی کرده ایم. با عرضه خودرو در بورس می توان از فروش تقلبی جلوگیری کرد. همه چیز در قالب یک طرح جدید آماده است و به زودی تصویب خواهد شد.»

گفتنی است طرح مذکور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شده و تا 2 ماه آینده به رای علنی می رسد.

وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس موافقت کرد [به روز رسانی] – 1400

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این گفته بود: صنعت خودرو یکی از بخش‌های موتورهای اقتصادی است و برنامه‌ریزی برای تحرک موتورهای اقتصادی باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

روح اله ایزدا عضو کمیسیون صنعت مجلس با اشاره به برنامه مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو گفت: متن آن اکنون آماده ارائه در صحن است. علاوه بر این، برخلاف وزیر سابق صمت که مایل به اجرای این طرح نبود، طی صحبت هایی که در آن مدت با آقای فاطمی امین داشتیم، ایشان آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کردند.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این گفته بود: صنعت خودرو یکی از بخش‌های موتورهای اقتصادی است و برنامه‌ریزی برای تحرک موتورهای اقتصادی باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

ماشین در بورس

وی هدف گذاری را تولید یک میلیون خودرو تا پایان سال و سه میلیون خودرو تا سال 1404 اعلام کرد و گفت: باید این تعداد خودرو تولید کنیم زیرا تولید کم خودرو به صرفه نیست و اگر بخواهیم. برای تولید خودرو، باید «میلیون ها دستگاه تولید کنیم یا اصلا تولید نکنیم».

وی افزود: اگر می‌خواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به سطوح قابل قبولی برسد، باید به مقیاس تولید توجه کنیم، صنعت خودرو را رقابتی کنیم و در عین حال ساختارهای حاکمیتی و اقتصادی را اصلاح کنیم تا به اهداف صنعت خودرو برسیم. او گفت.

فاطمی امین به ایده کلکسیونرها در ساختار مدیریتی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در این طرح به جای همکاری با تعداد زیادی قطعه ساز، تعداد کمتری از قطعه سازان کار خواهند کرد.

در مقابل، علیرضا رزم حسینی، وزیر سابق صنعت، یکی از مخالفان بورس بود. وی گفت: با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم زیرا اجرای این طرح کار کارشناسی نیست.

رزم حسینی در پاسخ به سوال وزارت صمت مبنی بر متعادل سازی قیمت خودرو با متعادل سازی قیمت خودرو در بورس گفت: همکاری خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنعت اسلامی وجود دارد و مجلس شورایی وزارت صمت ارائه کرد. پیشنهاد قیمت گذاری خودرو به مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این طرح را تصویب کرد. بنابراین منتظر فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت ها بهبود یابد.»

خودروسازان از تفاوت قیمت های بازار و کارخانه سود می برند [به روز رسانی] – ۹۹بان ۹۹

از مازاد هر خودرو تولیدی و ارائه شده به بورس، صندوقی در وزارت صنعت تشکیل می شود که از این صندوق 10 درصد پاداش برای افزایش کمی و کیفی خودرو به خودروساز تعلق می گیرد.

ماشین در بورس

همچنین 20 درصد به عنوان وام برای زوج های جوان که توانایی خرید خودرو را ندارند، 50 درصد وام برای خودروسازان برای تحقیق و توسعه، 20 درصد برای شبکه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده و توسعه تحویل ارائه می شود.

با این حساب می توان گفت که عرضه خودرو در بورس تلاشی برای حذف واسطه گری است، اما به نظر می رسد اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه حداقل تا زمانی که عرضه و تقاضا برابر شود به قوت خود باقی خواهد ماند. بزرگترین تفاوت این است که اکنون منابع حاصل از تفاوت قیمت به دولت و خودروسازان می رسد.

جزئیات جدید طرح تحویل بازار سهام [به روز رسانی] – ۹۹بان ۹۹

در نهایت مجمع عمومی طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس را تصویب کرد که بر اساس آن هر فردی می تواند هر سه سال یکبار خودروی با کد ملی را در بورس خریداری کند و تا قبل از پایان سال نمی تواند خودرویی را بفروشد. دوره سه ساله

روح الله ایزدا رئیس کارگروه خودرو کمیسیون صنعت مجلس اعلام کرد:

وی افزود: خریداران خودرو در بورس پس از سه سال حق فروش خودرو را نخواهند داشت و خریداران خودرو برای مدت سه سال باید مالیات بالایی بپردازند. تمامی خودروهای صفر کیلومتر مشمول این طرح هستند».

همه افراد می توانند در سال فقط یک خودرو از یک مدل را از بورس خریداری کنند، در بورس کالا خودرو به قیمت واقعی و قیمت تمام شده معامله می شود که قیمت پایه آن توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده تعیین می شود.

اولویت درخواست در این طرح با افرادی است که کد ملی و گواهینامه رانندگی دارند و پلاک فعالی به نام آنها وجود ندارد.

اگر شخصی قبل از پایان 3 سال خودرو بفروشد باید 80 درصد مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات دولتی پرداخت کند و این برای حذف میانجیگری است.

تعدیل عرضه خودرو در بورس [به روز رسانی] – خرداد ۹۹

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اخیرا در مورد عرضه خودرو در بورس و بهترین راهکار برای کاهش قیمت ها مصاحبه ای انجام داده است.

نعمت باخ معتقد است مواد اولیه خودروسازان از بورس تهیه می شود، بنابراین بهتر است خودرو در بورس عرضه شود. راه حلی برای رفع گرانی مضاعف خودرو باید استفاده شود. هر چیزی که دو نرخی داشته باشد مایه فساد و رانت است. ما در گذشته با چنین موردی مواجه بودیم و الان در مورد قرعه کشی خودرو نیز همین اتفاق خواهد افتاد. بخشنامه مشکلی را حل نمی کند و وقتی گفته می شود خودرو حداکثر 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه فروخته شود، مردم حل نمی کنند.

وقتی خودرو به بازار عرضه شود، دیگر شاهد قیمت گذاری اجباری نخواهیم بود. این قیمت ها در بازار سهام یافت می شود. آلومینیوم قبل از ورود به بورس 42000 تن در هر کیلوگرم بود اما پس از ورود به بورس قیمت آن به 25000 تن در کیلوگرم رسید. 2.4 میلیارد تن پول بی خانمان در بازار وجود دارد و این پول نیز به هر بازاری حمله می کند.