فعالان پرداخت با الزام برای اثبات مخالفند: اثبات قانونی نیست

نشست خبری انجمن صنفی رایانه ای تهران (نصر) در خصوص الزام امضا و تبدیل آن به مرکز صدور مجوز در کشور برگزار شد. به گزارش زومیت، فعالان پرداخت در این نشست وجود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی نماد اعتماد را زیر سوال بردند. همانطور که در جلسه نصر تهران اشاره شد، قانون اعمال نماد، ماده 103 آیین نامه اجرایی، ماده 14 قانون الحاقی مبارزه با پولشویی است.

گالری عکسدبیر انجمن فین تک نصر تهران با بیان اینکه نشان تراست در سایر کشورهای دنیا اجباری نیست و توسط بخش خصوصی اعطا می شود، گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ایران وظایف متعددی را برای خود شرح داده است. به گفته وی، این وظایف باید به راستی آزمایی و آدرس دهی و امکان ثبت نظرات کاربران محدود شود، اما با الزام امضای دریافت درگاه پرداخت، مرکز توسعه کسب و کار به نهادی تبدیل می شود که بر اختیارات و قانونی بودن مغازه ها نظارت می کند. و مشاغل خدماتی فعالیت همه این مشاغل را زیر نظر خواهد داشت و ممکن است با گرفتن درگاه پرداخت آنها فعالیت آنها را متوقف کند. اما چنین وظایفی برای این نهاد پیش بینی نشده و اجرای آن در این زمینه غیرقانونی است.

مهاین را به تو خواهم دادمدیر عامل و کمیسیونر فین تک نصر جیبت، همچنین گفت که مرکز توسعه تجارت در حال حاضر دو نقش دارد: یک سیستم جامع مجوز برای کالاها، یک پنجره واحد برای مجوزهای خدمات. اما قانونگذار چنین مجوزی را به این نهاد نداده است. البته ارائه این موسسه در تجربه سکه ثامن و ایماینر نشان داد که نماد اعتماد واقعا نمی تواند برای اعتماد به کسب و کار آنلاین کافی باشد. ضمناً تعهدات این موسسه پاسخگویی مصرف کننده را پیش بینی نکرده و چنین حوادثی را دنبال نمی کنند.

رضا گربانیعضو هیئت مدیره نصر تهران با اشاره به آخرین آمار بانک مرکزی مربوط به دو ماه قبل، گفت: کل گردش مالی درگاه های پرداخت در کشور 600 تریلیون تن است که 80 تریلیون آن سهم است. از پورتال های آنلاین به گفته وی، به نظر می رسد قصد برخی نهادها لغو پرداخت هاست. قربانی گفت: اگرچه نصر قبلاً با اقدامات مرکز مخالفت کرده بود، اما اکنون به صراحت اعلام کرده است که این نماد به شکل فعلی مضر است و برای کسبه از جمله خیرین مشکل ایجاد می کند.

چه مجوزی جایگزین نماد می شود؟

مهدی شریعتمداری در پاسخ به زومیت گفت: نیاز به مجوز کسب و کار وجود دارد، اینجا دو موضوع مرجع صدور مجوز و پنجره واحد مجوز وجود دارد. به گفته وی، پنجره واحد مجوز بررسی می کند که آیا نهاد صدور مجوز به درستی و به موقع به تعهدات خود عمل کرده یا اسناد تجاری به اندازه کافی بارگذاری شده است. این پنجره واحد توسط قانونگذار وزارت اقتصاد به عنوان پورتال ملی صدور مجوز یا G2B تعریف شده است و رویکرد آن در حال تحول است. به این معنی که حتی اگر هنوز مجوز کسب و کار تایید و تعریف نشده باشد و یا هنوز مجوز از سوی نهاد صادر کننده در آن زمان صادر نشده باشد، کسب و کار باید راه اندازی و درگاه پرداخت دریافت کند.

رضا قربانی، مهدی شریعتمدار و احمدرضا منصوری در نصر تهران

شریعتمداری افزود:

فرض آیونماد این است که فساد ادامه دارد و باید متوقف شود، در حالی که طبق اصل 44 قانون اساسی که رویکرد G2B نیز هست، هر ایرانی می تواند استفاده از ابزار پرداخت و تجارت را آغاز کند. برای دریافت ابزار پرداخت نیازی به مجوز ندارید. اگر فردی مانند تأسیس بانکی که نیاز به مجوز دارد انجام می دهد، باید آن را از مؤسسه خود دریافت کند، نه از مؤسسه متمرکزی مانند مرکز توسعه تجارت الکترونیک.

رئیس انجمن فین‌تک می‌گوید این نماد هم‌اکنون دارای مجوز فوق‌العاده است و فرآیندهای این موسسه طبق سلیقه و دستورالعمل‌های داخلی خود قابل تغییر است و قانونی برای آن وجود ندارد. به این معنی که نماد به رگولاتور بخشی تبدیل شده است، مشابه رگولاتور پولی و بانکی که دارای قانون بانکداری پول مصوب مجلس است، در حالی که تشکیل نماد فاقد قانون است و تنها مورد نیاز هیئت دولت است.

مدیرعامل زرین پال: 100 میلیون جایزه برای مرکز توسعه تجارت در نظر گرفته ایم که در عرض دو دقیقه نماد را دریافت کنند.

شریعتمداری در پاسخ به اینکه آیا همه شرکت ها مجوزهای خود را از یک پنجره دریافت می کنند یا خیر؟ او به زومیت گفت که هر کسب و کار کوچک و نوآوری نیاز به مجوز ندارد، اما زمانی که کسب و کار به نقطه خطر می رسد نیاز به تنظیم و مجوز دارد. او می افزاید که روزانه تعداد زیادی کسب و کار شروع می شود که بسیاری از آنها مدت بسیار کوتاهی دوام می آورند. بنابراین مشخص نیست که آیا این کسب و کار تا فردا به فعالیت خود ادامه می دهد یا خیر که اصلاً نیازی به مجوز ندارد. علاوه بر این، اخذ برخی مجوزها، حتی برای شرکت های شناخته شده، دو یا سه سال طول می کشد و توسعه نباید در انتظار این مجوز متوقف شود.

در این رابطه، مصطفی امیرینصر مدیرعامل زرین پال و عضو کمیسیون پرداخت استان تهران با اشاره به اینکه روند دریافت جایزه بسیار کند است، گفت: ما در زرین پال 100 میلیون جایزه برای این موسسه در نظر گرفته ایم تا ببینیم ظرف دو دقیقه ای که اعلام می کنند می توانند آن را مطالبه کنند. و وقت گیر “آیا یک تجارت جدید را امضا کنیم یا نه!”

منوچر صدریمدیر اجرایی سنجاق و نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر در تهران گفت که اقدامات دولت در جهت اشتباه انجام می شود و به جای حمایت از آن، رشد را متوقف می کند. به گفته وی، نتیجه چنین رویکردهایی این است که تنها دولت و دولت می توانند در این فضا کار کنند و کسب و کار ما در آینده یا دولتی یا خصوصی خواهد بود.

تمایز ارائه دهندگان خدمات پرداخت بر اساس قانون

شریعتمداری در ادامه به اهمیت دانستن PSP و پرداخت در صورت اجرای آن اشاره کرد و بر لزوم وجود خلأهای قانونی و آثار این اقدام و موازی کاری و مغایرت مرکز توسعه تجارت با سایر موارد اذعان داشت. نهادها وی تفاوت این دو را اینگونه بیان کرد:

«PSP یک ارائه دهنده خدمات پرداخت است و قرارداد آن مستقیماً توسط بانک مرکزی صادر می شود. البته بانک مرکزی می گوید مجوزی در این زمینه صادر نکرده است، اما اگر مجوزی وجود نداشت، باید به پرداخت کنندگان اجازه فعالیت در این حوزه داده می شد. پس مجوز و انحصار وجود دارد. این شرکت ها دارای مجوز و دسترسی هستند که هیچ پرداخت کننده ای ندارد.»

وی ادامه داد: عامل پرداخت معامله را به یک شرکت PSP هدایت می کند و در واقع یک واسطه است و از نظر تجاری با PSP تفاوت اساسی دارد. ابتدا PSP کارمزد خود را از بانک و شاپرک دریافت می کند، بنابراین اگر بانک درآمد کافی نداشته باشد (کل درآمد PSP 12 تا 16 تریلیون تن در سال است) به دلیل اینکه پول چاپ می کند و از خزانه خرج می کند. البته بانک برای تامین چنین هزینه هایی، بانک هیچ درآمدی ندارد و متضرر می شود. این در حالی است که پرداخت کننده هزینه خود را از کاربر نهایی یا فروشگاه دریافت می کند.

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین عملکرد PSP و پرداخت این است که برند PSP در پورتال قابل مشاهده است و در بازار شناخته شده است. شریعتمداری می گوید PSP در این زمینه گزینه ای دارد در حالی که پرداخت کننده این گزینه را ندارد. تفاوت دیگر در تسویه PSP این است که هر روز ساعت 6 صبح و حتی روزهای تعطیل انجام می شود. PSP دارای بسیاری از ویژگی های دیگر مانند مدیریت نامه است که پرداخت کننده نمی تواند ارائه دهد. در نتیجه پرداخت کننده از نظر برند، درآمد و دسترسی به امکانات محدود می شود.

مقاله مرتبط:

به گفته شریعتمداری، آیین نامه هیأت وزیران معنای پرداخت و PSP را تفکیک می کند و طبق این تعریف، PSP باید گواهی پیش از خدمت دریافت کند. اما پرداخت کننده در این تعریف یک سندباکس در نظر گرفته می شود تا کسب و کارهای کوچک و مبتکر بتوانند در آن فعالیت کنند. وی افزود که با الزام یک بت برای دریافت درگاه پرداخت، مزایای دریافت خدمات از PSP باعث می شود شرکت های پرداخت کننده عمومی در عرض چند ماه از بین بروند. به این مزایا باید پرداخت هزینه های تجاری در برخی از زمینه های PSP را نیز اضافه کرد که کسب و کارها را متقاعد می کند که به جای پرداخت کنندگان با این شرکت ها همکاری کنند.

طبق آماری که رضا قربانی اعلام کرده، قبلا روزانه 2000 پایانه از شاپرک دریافت می کردند که به معنای راه اندازی همین حجم تجارت است، اما اکنون این تعداد به 200 رسیده است که به معنای توقف توسعه کسب و کار در کشور است. از این میزان 30 هزار میلیارد فولاد توسط شرکت های پرداخت تولید می شود.