درآمد 174 و سود خالص 4.7 میلیارد تن در سال 1399

بر اساس اطلاعات منتشر شده در تپسی امیدنامه که در سایت فرابورس منتشر شده است، این شرکت در سال 1399 به طور متوسط ​​ماهیانه 1.5 میلیون مسافر داشته و ارزش کل سفرهای انجام شده در سال 99 حدود 1180 میلیارد تومان بوده است. سود خالص تپسی در سال 1399، 4.7 میلیارد تن بوده است. این گزارش همچنین برای اولین بار، دارایی های مشهود و نامشهود تپسی، هزینه های توسعه و غیره را برجسته می کند.

بروشور مجموعه ای از اطلاعاتی است که شرکت سهامی عام در هنگام درخواست پذیرش در بازار سرمایه در بورس یا خارج از بورس ارائه می کند تا همه از فعالیت های شرکت اطلاع خوبی داشته باشند.

تپسی که به تازگی وارد فرابورس شده و آماده فروش در بازار سرمایه است نیز امید نامه ای تهیه و منتشر کرد. این نامه اطلاعات قابل توجهی را برای اولین بار از این شرکت نوپا که در حوزه حمل و نقل فعالیت می کند فاش می کند.

تپسی به دلیل افزایش سرمایه گذاری های نقدی در حال حاضر حدود 117 میلیارد تن سرمایه دارد.

هورشید سان و میلاد منسی پور (موسس و مدیرعامل تپسی) بیشترین سهم را در بین سایر سهامداران تپسی دارند.

سود تپسی از درآمد سالانه

قسمت دیگر این نامه به فروش سالانه تپسی اختصاص دارد که بر اساس آن تپسی میانگین رشد درآمد سالانه 224 درصدی دارد. اما در پایان سال 2009 و با فوران تاج، سرعت رشد عملیاتی تپسی کاهش یافت. بدین ترتیب فروش سالانه سال 1399 نسبت به سال گذشته افت جزئی را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، ارزش سفرهای تپسی در سال 1999 بالغ بر 1180 میلیارد تن بوده است. با توجه به مدل درآمدی تپسی که بابت هر سفر انجام شده 15 درصد پورسانت دریافت می کند، بدون مالیات می توان گفت این مجموعه 13.76 درصد در هر سفر سود دارد. بنابراین فروش تپسی در سال 1399 حدود 175 میلیارد تن بوده است.

اما این سود از هر سفر به معنای سود خالص این شرکت که در حوزه حمل و نقل فعالیت می کند نیست. او باید هزینه های جاری را نیز در نظر بگیرد. بر اساس جدول منتشر شده، با احتساب این موارد، تپسی در سال 1399 حدود 4.7 میلیارد تن سود خالص داشته است. حدود 3 درصد از کل درآمد تپسی.

این رقم یعنی سرمایه ثبت شده 117 میلیارد تومانی این شرکت 4 درصد بازدهی دارد. البته لازم به ذکر است که تپسی معتقد است که تاکسی های اینترنتی در حال حاضر در ایران در مراحل ابتدایی هستند و دو سوم بازار ایران هنوز دست نخورده است.

پیش بینی های تپسی از آینده این شرکت نیز نشان می دهد که آنها انتظار سود خالص 20 میلیارد تنی را در سال 1400 دارند که تقریباً 5 برابر بیشتر از سود خالص محقق شده برای تپسی در سال 99 است. همچنین پیش بینی های سال 1404 نشان دهنده سود خالص است. حدود 1700 میلیارد تن است.

در قسمت دیگر تپسی امیدنامه به دارایی های مشهود و نامشهود این شرکت اشاره شده است.

بر اساس ممیزی ها، تپسی در سال 1999 حدود 25 میلیارد تن دارایی نامشهود داشت که شامل نرم افزار و محصولات می شود. دارایی های ثابت مشهود آن حدود 19 میلیارد تن است. از سوی دیگر هزینه های تپسی برای ایجاد، توسعه و تثبیت بازار حدود 220 میلیارد تن است.

سفر تپسی و آمار کاربران

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این گروه در حال حاضر 836 کارمند دارد که حدود نیمی از آنها بازاریاب هستند. تعداد رانندگان تایید شده در تپسی 1.4 میلیون نفر است که جابجایی 17 میلیون مسافر ثبت نام شده این شرکت را بر عهده دارد.

تپسی که از سال 95 شروع به کار کرده است، در پاییز همان سال موفق به انجام یک میلیون سفر شد. بهار امسال این تعداد به ۲۸۱ میلیون سفر رسید.

بر اساس تفاهم نامه تپسی تعداد مسافران این شرکت حمل و نقل از 1.2 میلیون نفر در سال 95 به 16.9 میلیون نفر در سال 99 افزایش یافت.

جالب است بدانید که اگرچه تعداد نصب تپسی در سال 1399 افزایش یافته است، اما میانگین ماهانه تعداد مسافران فعال در این مجموعه نسبت به سال 98 حدود 34 درصد کاهش یافته و به یک و نیم میلیون مسافر رسیده است. این سوال را می توان به طور مستقیم با گسترش تاج در کشور در سال 1399 مرتبط دانست.

روند رو به رشد تعداد رانندگان تپسی نیز نشان می دهد که از 88000 رانندگان در سال 2016 به 1345000 در سال 1999 افزایش یافته است اما میانگین تعداد رانندگان فعال در ماه نسبت به سال 1998 کاهش یافته و به 171000 رسیده است.

آمارهای منتشر شده از سهم هر استان از تعداد سفرهای تپسی نشان می دهد که تهران بیشترین سهم را در بین 13 استان تحت پوشش این شرکت دارد و پس از آن مصرف کنندگان ساکن در خراسان رضوی، البرز و اصفهان قرار دارند.

سوابق سفارش تپسی منتشر شده توسط سازمان فرابورس را می توانید در اینجا مشاهده کنید.