تویوتا و BYD با یکدیگر همکاری می کنند تا هزینه خودروهای الکتریکی را کاهش دهند. محصول مشترک ژاپن و چین

بر اساس گزارش اخیر رویترز، تویوتا در حال کار بر روی یک سدان تمام الکتریکی جدید برای بازار چین است. این خودرو، دومین عضو سری جدید BZ، در پایان سال آینده وارد بازار خواهد شد. قیمت رقابتی، فضای داخلی جادار و جادار و طراحی به سبک چینی از ویژگی های سدان برقی تویوتا خواهد بود.

گفته می شود محصول آینده تویوتا با همکاری BYD ساخته شده و از باتری لیتیوم-آهن-فسفات استفاده خواهد کرد. این امر قیمت نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و سدان برقی تویوتا را نسبت به مدل های دیگر ارزان می کند. این کراس اوور ژاپنی-چینی حدود 200 هزار یوان (معادل 31392 دلار یا تقریباً 950 میلیون تن) قیمت دارد.

از نظر اندازه، این خودرو کمی بزرگتر از کرولا بنزینی خواهد بود. از نظر کلاس، این خودرو در رده پایین تری نسبت به تسلا مدل 3 و نیو ET7 قرار خواهد گرفت.

باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات BYD اگرچه ارزان‌تر هستند، اما چگالی انرژی آنها کمتر از باتری‌های لیتیوم یونی است. جالب اینجاست که تسلا در مدل های مخصوص بازار چین نیز از این نوع باتری استفاده می کند.

عامل مهم دیگری که باعث می شود محصولات شرکتی مانند BYD ارزان تر از محصولات تویوتا باشد، تفاوت در استراتژی توسعه محصول است. شاید بدانید که این شرکت محبوب ژاپنی زمان و هزینه زیادی را صرف تست هر یک از قطعات به کار رفته در مدل های تولیدی خود می کند. برای مقایسه، تویوتا در حال آزمایش سه نمونه اولیه از نظر طراحی و سه نمونه اولیه از نمونه واقعی قبل از تولید انبوه هر قطعه است. شرکتی مانند BYD تنها از دو نمونه اولیه در طول یک فرآیند استفاده می کند.

در هر صورت مسیری که BYD در سال های اخیر طی کرده قابل تحسین است. این شرکت چینی از کپی برداری از F3 2005 تا کرولا به جایی رسیده که تویوتا با آن کار می کند!

جالب اینجاست که تویوتا کیفیت فرآیندهای طراحی و تولید و عملکرد محصولات BYD را با وجود هزینه های پایین تولید به دقت بررسی کرده است. در واقع این امر باعث شد که شرکت ژاپنی یک شرکت تحقیق و توسعه مشترک با BYD راه اندازی کند. ایده این جوینت ونچر در سال 2018 شکل گرفت و در سال 2020 محقق شد. در حال حاضر، این شرکت مستقر در شنژن 24 مهندس تویوتا و 100 مهندس BYD را استخدام می کند.

برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که سدان برقی تویوتا برای اولین بار به عنوان یک خودروی مفهومی در نمایشگاه خودروی پکن در آوریل 2022 معرفی شود. نسخه تولیدی، همانطور که اشاره کردیم، در پایان سال آینده وارد بازار خواهد شد. این خودرو برای بازار چین طراحی شده و به احتمال زیاد در بازارهای دیگر شنیده نخواهد شد.