بازماندگان تاج معمولا یک سال پس از یک بیماری جدی می میرند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که عفونت شدید کووید-۱۹ را تجربه می‌کنند معمولاً هزینه زیادی برای آن می‌پردازند. بر اساس این مطالعه، احتمال مرگ پس از 12 ماه در بازماندگان تاج بیش از دو برابر بیشتر از کسانی است که آزمایش تاج منفی دارند. علاوه بر این، مشخص شد که این احتمال برای افراد زیر 65 سال حتی بیشتر است.

محققان می گویند برای تعیین نتیجه نهایی به تحقیقات بیشتری نیاز است. البته این بررسی ها تا کنون نشان می دهد که علائم این بیماری حتی پس از پاکسازی کامل بدن نیز در افراد دیده می شود و کسانی که در بیمارستان بستری شده اند به احتمال زیاد به این سرنوشت دچار می شوند.

محققان دانشگاه فلوریدا تابستان امسال مقاله‌ای منتشر کردند که نشان می‌دهد افرادی که در بیمارستان بستری شده‌اند و نجات یافته‌اند احتمال بیشتری دارد که پس از شش ماه بهبودی مجددا بستری شوند. حتی مشخص شده است که این احتمال در افرادی که به شدت آلوده شده اند بیشتر است.

حدود 14 هزار بیمار در این مرکز بهداشتی درمانی مشاهده شده اند که از این تعداد 178 نفر دارای بیماری شدید، 246 نفر خفیف، بقیه تحت آزمایش عروق کرونر و بقیه به دلایل دیگر بیمار هستند. عوامل دیگری مانند سن و جنسیت نیز در این مطالعه در نظر گرفته شد.

این مطالعه نشان داد که افرادی که بیماری شدید قرنیه را تجربه کردند، 2.5 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ پس از 12 ماه که آزمایش کرونر آنها منفی بود، بودند. بیش از 52 درصد از افرادی که به شدت به این بیماری مبتلا شده اند، طی یک سال جان خود را از دست داده اند. با این حال، هیچ خطری برای افرادی که شدت آنها خفیف یا طبیعی بود گزارش نشد.

این نتایج نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری کووید-19 به شروع آن محدود نمی شود و ممکن است پس از آن بر افراد تأثیر بگذارد.

حدود 20 درصد از این مرگ و میرها پس از عفونت ناشی از مشکلات سیستم تنفسی یا قلبی عروقی است که ویروس کرونا به آنها آسیب می رساند. با این حال، تمام علائم عفونت شدید Quid-19 به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به ویروس است.

اگرچه این مرگ‌ها ارتباط مستقیمی با کووید-19 ندارند، اما این داده‌ها نشان می‌دهند که مشکلات بیولوژیکی و استرس فیزیولوژیکی ناشی از این بیماری تأثیر قابل‌توجهی بر این پیامدها داشته است. علاوه بر این، افراد بالای 65 سال بیشتر در معرض ابتلا به یک بیماری جدی هستند، اما در این مطالعه و در این شرایط، میزان مرگ و میر در افراد زیر 65 سال بسیار بیشتر است.