از دوبرابر شدن مصرف کنندگان تا کاهش میانگین تعداد پروازهای خارجی

گزارش علی بابا از سفر و خدمات ارائه شده در شش ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که با بهبود شرایط تاج گذاری در کشور تمایل به سفر افزایش یافته است. همچنین متوسط ​​قیمت پروازهای داخلی، تور، قطار و اتوبوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت که عامل ثابت تورم در کنار رشد تقاضا، افزایش قیمت ها را تحت تاثیر قرار داده است. البته میانگین تعداد پروازهای خارجی در علی بابا نسبت به سال 1999 کاهش یافته است که با از سرگیری پروازهای خارجی نزدیک مانند استانبول مشخص می شود.

گسترش تاج تأثیر عمیقی بر تجارت داشت. برخی مانند فروشگاه های آنلاین با استقبال مصرف کنندگان مواجه شدند و برخی دیگر مانند فعالان گردشگری به شدت متضرر شدند. تغییر در سبک زندگی مردم در کنار لزوم رعایت پروتکل ها، قرنطینه و محدودیت های سفر باعث شده است که بسیاری از شرکت های صنعت گردشگری متحمل زیان های هنگفت یا تعطیل شوند.

اما با گذشت زمان، اطلاعات در مورد تاج به همراه واکسیناسیون افزایش یافت و تقاضا برای سفرهای کاری یا تفریحی در طول زمان افزایش یافت.

حال علی بابا به عنوان پیشرو در بازار گردشگری کشور گزارشی از رفتار سفر مردم در کشور منتشر کرده است. این گزارش شش ماهه با ارائه آماری از ابعاد مختلف سفر مردم، اطلاعات جدیدی را در اختیار مردم قرار می دهد.

ارقام در گزارش علی بابا با مدت مشابه سال گذشته مقایسه شده است تا متر و معیار در تحلیل کمی مشخص شود. علاوه بر این، در دوره شش ماهه دو سال متوالی، از نظر تعداد پیک‌های کرونا و اعمال محدودیت‌های شدید، حساب‌های نسبتاً مشابهی به همراه داشت.

لازم به ذکر است که آمار سفر در علی بابا در سه ماهه پاییز افزایش چشمگیری داشته و به نظر می رسد واکسیناسیون تاثیر بسزایی در بازگشت جامعه به شرایط عادی داشته است.

تعداد کاربران علی بابا دو برابر شود

در حالی که تعداد کاربران علی بابا در نیمه اول سال 1399 حدود 8 میلیون و 907 هزار نفر بود، اکنون این رقم به 17 میلیون و 926 هزار نفر رسیده است. بیش از دو برابر شدن کاربران این پلتفرم نشان دهنده تمایل روزافزون مردم به سفر پس از شیوع ویروس کراون و آرام کردن اوضاع است.

در بخشی دیگر از این گزارش به مقایسه مشتریان جدید علی بابا در شش ماهه اول سال 1400 و 1399 پرداخته شده است. در حالی که در فروردین ماه سال گذشته و اولین روزهای فوران تاج، تنها 21527 کاربر جدید به این پلتفرم اضافه شده اند، این رقم تقریباً 4 برابر شده است. در مدت مشابه سال جاری

این نمودار نشان می دهد در حالی که تعداد مشتریان علی بابا در ماه های اول سال 99 به تدریج افزایش یافت، با شروع دومین اوج تاج شاهد کاهش تعداد مشتریان جدید هستیم. همین اتفاق در اردیبهشت 1400 برای علی بابا افتاد و این بار موج چهارم تاج در میان بود.

آمارهای جدید مشتریان علی بابا نیز نشان می دهد که رفتار خرید آنلاین در حال رشد است. این ممکن است به دلیل تغییرات جامعه و تمایل به خرید آنلاین پس از شیوع تاج باشد.

در بخش دیگر این گزارش به رشد خدمات از نظر فروش پرداخته شده و آمار شش ماهه اول سال‌های 1398-1400 گزارش شده است.

بر اساس این ارقام، استقبال مصرف کنندگان خدمات گردشگری در نیمه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 60 درصد و از نظر ارزش ریالی 250 درصد افزایش داشته است.

شتاب سفرهای جامعه در هفته آخر شهریور 1400 نیز قابل توجه است. در هفته‌های ابتدایی شهریورماه امسال، کشور موج پنجم همه‌گیری عروق کرونر را تجربه کرد، اما با توجه به کاهش نسبی تعداد مبتلایان و تسریع در واکسیناسیون، ثبت‌نام سفرهای فراوان در هفته پایانی شهریور ماه باعث شد تا به شدت کاهش یابد. کاهش سفر در روزهای اول ماه.

علی بابا در شهریور 1400 بیشترین تعداد فروش را نسبت به سال های 99 و 98 داشته است. این نشان می دهد که امسال ایرانی ها به طور سنتی سعی کرده اند قبل از شروع سال تحصیلی جدید سفر کنند.

کاهش متوسط ​​هزینه پروازهای خارجی

علی بابا به عنوان یکی از بازیگران اصلی گردشگری در ایران، خدمات متنوعی مانند پروازهای داخلی، پروازهای بین المللی، قطار و اتوبوس را به مشتریان خود ارائه می دهد. از این پلتفرم می توان برای رزرو تور و هتل های داخلی و خارجی نیز استفاده کرد.

آمار منتشر شده توسط این شرکت حاکی از افزایش میانگین تعداد دور در نیمه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل است. تورم بالا و افزایش چشمگیر هزینه ها در کنار استقبال روزافزون از تور در این زمینه بی تاثیر به نظر نمی رسد.

نکته جالب دیگر این نمودار کاهش میانگین تعداد پروازهای خارجی نسبت به سال گذشته است. در آغاز اپیدمی کرون و ماه های اول قرنطینه، پروازهای کوتاه مانند استانبول به صفر رسید و تنها چند مسیر طولانی در دسترس بود. این امر منجر به افزایش متوسط ​​قیمت بلیط در سال 1999 شد. اما با باز شدن مسیرهای کوتاه و پرطرفدار مانند استانبول، شاخص AIV نیز شروع به کاهش کرد. همچنین هنگام ثبت این آمار نباید تاثیر کاهش قابل توجه قیمت بلیط های پرتقاضا مانند شهرهای ترکیه را نادیده گرفت.

افزایش متوسط ​​قیمت پروازهای داخلی، قطار و اتوبوس نیز در کشور ما به یک امر طبیعی تبدیل شده است و تقریباً هیچکس تعجب نمی کند. قیمت بلیت ها با ضعیف شدن تاج و افزایش تقاضا نسبت به افزایش تورم افزایش یافته است.

رشد سفر

اگرچه میانگین قیمت پروازهای داخلی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما آمارها نشان می دهد که به جز دو ماه نخست امسال، پروازهای داخلی در سال 99 بیش از 1400 پرواز بوده است. رعایت پروتکل های بهداشتی و فروش بلیت زیر ظرفیت هر هواپیما در ثبت این آمار بی تاثیر است.

آمار پروازهای خارجی نیز نشان می دهد که در سال جدید با کاهش محدودیت های تاج، این سفرها به حالت عادی بازگشته است. پروازهای خارجی در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج برابر شده است. اما همچنان فروش این محصول با اختلاف 50 درصدی به شرایط سال 98 و قبل از کرونا باز می گردد. افزایش نرخ ارز طی دو سال گذشته نیز ممکن است در این زمینه بی تاثیر نباشد.

تقاضا برای حمل و نقل عمومی، مانند اتوبوس و قطار، در طول اپیدمی کرون به دلیل ممنوعیت سفر افزایش یافت. این مشکل تنها مختص سال 99 نیست و امسال نیز این رشد در ماه های مختلف سال ادامه دارد.

لازم به ذکر است که این آمار در حالی محقق شده است که ظرفیت ناوگان ریلی و اتوبوسرانی کشور با این شرایط به 50 درصد رسیده است.

آمار رزرو هتل نیز نشان می دهد که تقاضا برای هتل های داخلی و خارجی با وجود رشد نسبت به سال 1399 همچنان با تقاضای قبل از تاج فاصله دارد. با این حال رشد بسیار چشمگیر تقاضا برای این محصولات در سال جاری نوید آغاز روند بازگشت بازار به حالت عادی را می دهد.

همچنین افزایش خدمات هتل های خارجی در علی بابا باید به دلیل تکمیل این محصول در سال گذشته باشد.

افزایش 61 درصدی تماس های ورودی به علی بابا

آخرین بخش گزارش علی بابا به بخش پشتیبانی می پردازد. از نظر تعداد تماس های دریافتی نسبت به 6 ماهه سال گذشته شاهد رشد 61 درصدی هستیم که با رونق سفر در خردادماه مشاهده می شود.

در مجموع در 6 ماهه نخست سال جاری حدود 847 هزار تماس در حمایت از این مجموعه صورت گرفت که در شهریور ماه به اوج خود رسید.

نکته جالب دیگر کاهش نسبت تعداد تماس به تعداد خرید در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399 است که نشان دهنده افزایش آگاهی کاربران علی بابا از خدمات مسافرتی است.

گزارش کامل علی بابا را می توانید اینجا بخوانید.