آیا باستان شناسان شهری را پیدا کردند که عیسی مسیح در آن قدم زد؟

شهری که بر اساس کتاب مقدس، برخی از معروف ترین معجزات عیسی در آن اتفاق افتاد، اکنون موضوع بحث باستان شناسان است.

عهد جدید از بیت صیدون به عنوان شهری که عیسی در آن معجزات انجام می داد صحبت می کند. در این شهر بینایی مردی نابینا را بازگرداند. علاوه بر این، این شهر در نزدیکی دریاچه جلیل قرار داشت; جایی که کتاب مقدس می گوید که عیسی روی آب راه می رفت.

امروزه دو محوطه باستانی که حدود دو کیلومتر از هم فاصله دارند (الت تل و العراج) کاندیدای اصلی بیت صیدون در نظر گرفته می شوند، اما باستان شناسان در مورد اینکه کدام مکان همان مکان ذکر شده در کتاب مقدس است، اختلاف نظر دارند.

راه رفتن عیسی مسیح روی آب

در داستان انجیل، عیسی در دریای جلیل در نزدیکی بیت صیدا راه می‌رود.

ات-تل

از سال 1987، تیمی به سرپرستی رامی آراو، استاد دین در دانشگاه نبراسکا، منطقه At-Tel را کاوش کرده است. این گروه معتقدند که این منطقه همان بیت صیدون است. در طول چند دهه، آنها به تدریج شهری را کاوش کردند که قدمت آن به بیش از 3000 سال می رسد و هزاران سال است که انسان ها در آن زندگی می کردند. این واقعیت که At-Tel همان بیت صیدون است آنقدر قانع کننده به نظر می رسید که دولت رژیم اشغالگر اورشلیم در حدود سال 1995 این منطقه را به عنوان بیت صیدون به رسمیت شناخت. موقعیت و وسعت سایت بر این تصمیم تأثیر گذاشت. با این حال، از آنجایی که در سال‌های اخیر اکتشافات بیشتری نسبت به سایت رقیب الاعرج انجام شده است، دولت حمایت خود را در این زمینه کاهش داده و در عوض کل منطقه اتل و الاعرج را «ذخیره‌گاه طبیعی در دره بیت صیدون» اعلام کرده است. “.

جودی مگنز، استاد دپارتمان مطالعات دینی دانشگاه کارولینای شمالی که در کاوش‌ها در هیچ یک از این دو ناحیه شرکت نداشته است، خاطرنشان می‌کند که عصر آهن (1200-550 قبل از میلاد) در اتتل بسیار مهم بوده است و نشان می‌دهد که در در آن زمان شهر بزرگی بود. اما نکته مهم دیگر این است که بقایای اوایل دوره روم، زمانی که حضرت عیسی (ع) زندگی می کرد، نسبتاً کمیاب در این منطقه است که نشان می دهد این منطقه در آن زمان سکونتگاهی نسبتاً کوچک بوده است. با این حال، او هشدار داد که تا زمانی که بقایای هر دو مکان به طور کامل توضیح داده نشود، نباید نتیجه‌گیری کرد.

آرائو با این نظر مخالف است و می‌گوید آثار باستانی رومی یافت شده در آتل بسیار مهم هستند، از جمله یک معبد رومی که پس از تبدیل شدن بیت صیدون به شهر ساخته شد و به نام جولیا، همسر آگوستوس امپراتور روم، به جولیا تغییر نام داد. سابق. ارو در ایمیلی به LiveScience گفت: «ما مجسمه‌هایی پیدا کردیم که نشان می‌دهد معبد به همسر جولیا (لیبی) آگوستوس تقدیم شده است. او خاطرنشان کرد که دیوار شهر که توسط فیلیپ، پسر پادشاه هیرودیس ساخته شده بود، نیز در اطراف اتل کشف شد. این واقعیت که فیلیپ برای ساختن دیوار در اطراف این مکان بسیار تلاش کرد، نشان می دهد که این مکان در طول زندگی عیسی بسیار عالی و مهم بوده است.

سایت باستان شناسی Et Tell

برخی از باستان شناسان معتقدند که اتل در زمان مسیح بزرگ به نظر نمی رسید. این در حالی است که طبق روایات باستانی بث صیدون بسیار بزرگ بوده است.

الاعرج

مردخای آویام، مدیر موسسه باستان شناسی جلیلی در کالج کینرت در فلسطین اشغالی، گفت که زندگی در منطقه اراج حداقل به قرن اول پس از میلاد برمی گردد. او به همراه استفان نتلی، استاد مطالعات کتاب مقدس در کالج نایاک در شهر نیویورک، کاوش‌های محل اراج را رهبری کرد.

یکی از تاثیرگذارترین یافته‌های الاعرج، کلیسای بزرگی است که دارای کفی موزاییک است که قدمتی حدود 1500 سال دارد. محققان بر این باورند که متنی که توسط اسقف باواریایی به نام ویلیبالد در سال 724 میلادی نوشته شده به این کلیسا اشاره دارد. ویلیبالد عبادت این کلیسا را ​​توصیف می کند و می گوید: «و از آنجا به بیت صیدون رفتند. اقامتگاه پطرس و اندرو (شاگرد عیسی) که کلیسای آنها اکنون در حال ساخت است.» باستان شناسان در العراج بقایای یک حمام رومی را نیز پیدا کرده اند که قدمت آن به دوران قبل باز می گردد.

مقالات مرتبط:

به گفته جان شرودر، استاد بازنشسته جغرافیا و زمین شناسی در دانشگاه اوماها، یکی از مشکلات شناسایی الاعرج به عنوان بیت سعید این است که تحقیقات جغرافیایی در این منطقه نشان می دهد که در قرن اول پس از میلاد، زمانی که عیسی می زیست، بیشتر الاعرج زیر آب بود. شرودر در مقاله ای در سال 2019 می نویسد: «در آن زمان، الاعرج به اندازه کافی بزرگ یا پایدار در مرز آب نبود که بتواند بسیاری از سازه ها را در خود جای دهد.» از این منطقه، در زمان عیسی در بالای آب قرار داشت تا شکوفا شود و گسترش یابد.

در مقاله ای در سال 2020 در Biblical Archeology Review، آرائو پیشنهاد کرد که بخشی از الاعرج ممکن است به عنوان یک اردوگاه نظامی موقت در قرن اول پس از میلاد مورد استفاده قرار گرفته باشد. وی خاطرنشان می کند که ژوزفوس نویسنده باستانی به اردوگاهی اشاره می کند که در این منطقه توسط نیروهای رومی در جریان شورش یهودیان علیه رومیان بین سال های 66 تا 73 پس از میلاد ساخته شده است.

رابرت کارگیل، باستان شناس و استاد یهودیت و مسیحیت در دانشگاه آیووا، متقاعد شده است که الاعرج بیت صیدا است. کارگیل در ایمیلی به LiveSense گفت: “شواهد در حمایت از الاعرج نه تنها قانع کننده است، بلکه هر فصل که می گذرد قانع کننده تر می شود.” جاناتان رید، استاد دین در دانشگاه لورن در کالیفرنیا، با این موضوع موافق است و می گوید که الاعرج به احتمال زیاد بث سیدون است.

آیا هر دو یارد می توانند بیت صیدون باشند؟

محققانی که در هیچ یک از کاوش‌ها شرکت نکرده‌اند، دیدگاه‌های متفاوتی درباره اینکه منطقه ماهیگیری واقعی کدام منطقه است، دارند.

دیوید گریوز، دکترای باستان شناسی در دانشگاه آبردین در بریتانیا که در باستان شناسی کتاب مقدس تخصص دارد، می گوید که هر دو مکان احتمالاً شهرهایی هستند که در کتاب مقدس ذکر شده است. گریوز به LiveScience گفت: «من معتقدم هتل در بیت صیدون و بندر بیت صیدون در الاعرج بود.

آویام گفت که محققان الاعرج معتقد نیستند که هر دو مکان می تواند بیت صیدون باشد، زیرا سوابق تاریخی نشان می دهد که بث صیدون در قرن اول پس از میلاد به شهر تبدیل شده است و معتقدند که العرج در آن زمان بزرگتر از هتل بوده است. آرائو همچنین موافق است که هر دو مکان نمی‌توانند بیت صیدون باشند، اما می‌گوید که پس از تخریب هتل در اثر زلزله در قرن چهارم پس از میلاد، ممکن است مردم به اطراف العراج نقل مکان کرده‌اند و نام بث صیدون را حفظ کرده باشند.

سایر محققان می گویند که منتظر هستند تا تحقیقات و اطلاعات بیشتری قبل از تعیین موضع خود در مورد این موضوع منتشر شود. رابرت گوردون، استاد بازنشسته زبان عبری در دانشگاه کمبریج، می گوید: «با وضعیت فعلی دانش و از این فاصله، نتیجه گیری قطعی در مورد این موضوع دشوار است.

تحقیقات در هر دو زمینه ادامه دارد.