سئو؛ پربازده ترین روش دیجیتال مارکتینگ

از نظر بسیاری دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم ترین پیش بینی ها از آینده مشاغل است. در واقع فضایی که هر روز در حال گسترش بوده و انتظار می رود که تا چند سال آینده حتی کسب و کارهای خیلی کوچک و خرد را نیز درگیر خودش کند. وقتی در مورد تجارت الکترونیک صحبت می شود، اولین چیزی که همه ما تصور خواهیم کرد یک فروشگاه اینترنتی خواهد بود که کالاهایی را عرضه می کند و مشتریانی دارد. باید در درجه اول به این موضوع توجه داشته باشید که حالا دیگر صرف راه اندازی و طراحی سایت نمیتواند همه چیز در دنیای بازاریابی دیجیتال باشد و شما باید پا را فراتر از آن بگذارید.

استفاده از شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها، تبلیغات بنری و میدانی، اینفلوئنسر مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ نیز شیوه های مکمل آن هستند. استفاده از هرکدام از این تکنیک ها می تواند سبب رونق فروش و کسب موفقیت های بزرگ برای یک استارتاپ، فروشگاه و یا حتی یک مجموعه کوچک شود.

اما یک سوال کلیدی؛ به نظر شما پربازده ترین و بهترین روش ها برای دیجیتال مارکتینگ کدام اند؟

 

طراحی و راه اندازی وب سایت

اگر کمی در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق کنید احتمالاً شما هم با من هم نظر می شوید که مهم ترین رکن برای حضور در این فضا طراحی و توسعه وب سایت است. وب سایت ها مانا هستند و در اثر گذر زمان دچار تغییرات گسترده ای نمی شوند. برخلاف شبکه های اجتماعی که همیشه می توانید خودتان آن را ارتقا دهید، ابعاد استفاده از آن را وسیع تر کرده و هر کاری که می خواهید را در آن انجام دهید بدون این که نگران قوانین و … باشید.

طراحی سایت

وب سایت ها از بین نمی روند و توجه مردم به آن ها کم نمی شود در صورتی که شبکه های اجتماعی مدت زمان کوتاهی ممکن است ترند شوند و پس از مدتی یک رسانه دیگر جای آن ها را می گیرد البته چند سالی است که این اتفاق در مورد اینستاگرام و توییتر رخ نمی دهد اما به هیچ عنوان این فضا قابل پیش بینی نیست و دسته بندی ها و مضامین مختلفی برای حضور در این حوزه وجود دارد. مثلاً می توانید به سراغ طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت آموزشی، طراحی سایت شرکتی و یا تفریحی بروید و از این طریق در دیجیتال مارکتینگ حضور داشته باشید.

 

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو یا سئو

سئو

برای این که کسب و کار شما موفق شود باید در موتورهای جستجو بدرخشید. یکی از آن ها گوگل است، پادشاه بلامنازع رسانه های برخط که روزانه میلیاردها جستجو روی آن انجام می شود. تصور کنید که شما بتوانید در زمینه خرید و فروش ملک در این وب سایت رتبه خوبی کسب کنید؛ مطمئن باشید که در طول روز میلیون ها نفر به وب سایت شما مراجعه کرده و از شما سرویس می گیرند. این یکی از بزرگ ترین مزیت هایی است که می توانید با سئو به آن دست یابید.

البته هر وب سایتی نیاز به سئو خواهد داشت، سئو موجب می شود که سایت از نظر یک کاربر و ربات های جستجوگر در بهترین و ایده آل ترین حالت خود قرار بگیرد.

 

بازاریابی با محتوا

روش بعدی که باید روی آن حساب ویژه ای باز کنید بازاریابی محتوا است. تفاوتی ندارد که رسانه شما یک وب سایت فروشگاهی است یا یک پیج اینستاگرامی که در زمینه عرضه انواع محصولات فعالیت می کند، در نهایت شما می توانید از محتوا برای جذب مخاطب استفاده کنید. بیشتر کسانی که در اینترنت یک موضوع خاص را جستجو می کنند به دنبال اطلاعات خلاصه، مختصر و کاربردی هستند. مثلاً اگر یک فروشگاه اینترنتی خرید موبایل دارید، می توانید بررسی های تخصصی انواع دیوایس ها و گجت ها را در اختیار کاربران قرار دهید.

اگر صاحب یک پیج اینستاگرامی هستید، در کپشن نویسی دقت زیادی را به خرج دهید و از طرفی از اضافه گویی کاملاً پرهیز نمایید. از نظر گوگل و بر اساس سئو 2022 میلادی، محتوای خوب پادشاه است و اصلی ترین رکنی که هر وب سایت می تواند از آن استفاده کند و کسب و کار خود را گسترش دهد. همین حالا شروع به جستجو انواع وب سایت ها کنید، متوجه می شوید که همه آن ها به طور ویژه ای متکی به محتوا هستند و سعی می کنند به روش های مختلف مخاطب را به ماندن و خواندن جلب و جذب کنند.

 در واقع مهمترین رکن بازاریابی دیجیتال این است که شما بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید و این کار تا حد زیادی با محتوا قابل انجام است. 

 

ویدئو مارکتینگ در رسانه های دیجیتال

رکن کلیدی بعدی که می تواند در کنار طراحی سایت، بازاریابی شبکه اجتماعی و… شما را همراهی کند، استفاده از ویدئو خواهد بود. تفاوتی ندارد که صاحب چه نوع سایتی هستید و در چه زمینه ای فعالیت می کنید؛ مخاطب مایل است که با دیدن یک ویدیوی کوتاه و گویا تمامی اطلاعات لازم را در مورد شما به دست آورد. روی صحبت ما با کسانی است که نیاز به اعتمادسازی دارند. تجربه ثابت کرده که عوام روی ویدئوها حساب ویژه ای باز می کنند و به همین دلیل است که در حال حاضر پربازدیدترین و محبوب ترین رسانه های دنیا مبتنی بر ویدئو هستند.

البته سئو ویدیوهای وب سایت شما نیز باید به درستی انجام شود یعنی بتوانید به موتورهای جستجو توضیحات لازم را در مورد ویدئو ارائه دهید و همین طور امکان تماشای آن برای تمامی کاربران وجود داشته باشد.

 

شبکه های اجتماعی

یک رسانه محبوب دیگر برای بازاریابی دیجیتال شبکه اجتماعی است. بسیار هم کم هزینه بوده و نیاز به تولید محتوای کاربردی و خاص دارد. می توانید هر صفحه ای که می خواهید تاسیس کنید و در مورد هر موضوعی که می خواهید فعالیت کنید. شبکه های اجتماعی در قلب مردم جایگاه خاصی دارند. آن ها روزانه وقت خود را صرف بالا و پایین کردن صفحات افراد مختلف در این رسانه می کنند و حتی می توان گفت که در حال حاضر عده زیادی کل روز خود را درون اینستاگرام می گذرانند و این می تواند بهترین فضا برای کسب و کارهایی باشد که قصد افزایش فروش دارند و میخواهند خودشان را در دل قشر خاصی جا کنند.

البته همیشه باید از شبکه های اجتماعی در کنار وب سایت به صورت مکمل استفاده کنید. یکی از دلایل آن عدم پایداری این رسانه ها خواهد بود. احتمالاً شما هم چند ماه پیش را به خاطر دارید که ناگهان بسیاری از شبکه های اجتماعی تحت برند متا (فیس بوک) از کار افتادند. این بدترین خبر برای کسانی بود که روی این رسانه کسب وکاری راه اندازی کرده بودند و یا از شبکه های اجتماعی به عنوان آینده کاری شان یاد می کردند. این افراد در این دوره زمانی دقیقاً متوجه اهمیت یک وب سایت شدند.

 

چرا وب سایت مهم ترین رکن بازاریابی دیجیتال است؟

چرا وب سایت مهم ترین رکن بازاریابی دیجیتال است؟

وقتی در مورد طراحی سایت صحبت می کنیم منظورمان این نیست که صرفاً یک صفحه وب با تعدادی تصاویر را در اختیار کاربران قرار دهیم. شرکت های بزرگ در زمینه طراحی وب سایت در مرحله اول از شما نیازسنجی می کنند یعنی این پرسش برای آن ها در وهله اول ایجاد می شود که شما در چه فضایی قصد توسعه یک وب سایت خواهید داشت؟

پس از آن برای رشد کسب و کار شما برنامه ریزی می کنند و بر اساس یک سری چک لیست ها و روندهای خاص پیش می روند. مثلاً تجربه کاربری و رابط کاربری وب سایت پیاده سازی شده، زبان توسعه و کدنویسی انتخاب شده و سپس سایت روی سرور هاست می شود. در وهله بعد عملیات سئوی درون صفحه، برون صفحه و توسعه کسب وکار نیز استارت می خورد.

اما وب سایت مهم ترین و کلیدی ترین رکن بازاریابی دیجیتال است چون نمی توان برای آن پایانی متصور شد. شبکه های اجتماعی، تکنولوژی های ارسال پیام، ایمیل، اس ام اس، MMS و… روزی منقضی می شوند اما وب سایت در بدترین حالت تغییرات گسترده به خود می بیند. مثلاً حضور WEB 3.0 یکی از مهم ترین تغییرات در این حوزه است البته امروزه کاربران و مشتریان از شما بهترین ها را می خواهند و دیگر یک سایت ساده با ظاهر نه چندان بروز و هوشمندانه نمی تواند آن ها را جذب کند. در نتیجه در کسری از زمان وب سایت شما را ترک می کنند.

 

مکمل یک وب سایت خوب چیست؟

سئو، واژه ای که همه آن را بهترین و کلیدی ترین تکنیک در توسعه بازاریابی دیجیتال می دانند. در واقع گوگل در حال حاضر پربازدیدترین و محبوب ترین رسانه دنیا است. رتبه نخست تمامی سایت های جهان را به خود اختصاص داده است. شرکت های بزرگ هزینه می کنند تا از امکانات آن استفاده کنند و خودشان را در دنیا به عموم مردم معرفی کنند.

البته گوگل نیز همواره در صدد افزایش ضریب نفوذ خود در دنیا است. به همین منوال به شرکت های بزرگ سازنده دیوایس هایی مانند موبایل هوشمند، تبلت و لپ تاپ هزینه پرداخت می کند تا آن را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در اختیار کاربران خود قرار دهند. در یکی از خبرهای این روزهای حوزه وب و دیجیتال آمده است که گوگل سالانه میلیون ها دلار به رقیب دیرینه خود یعنی اپل پرداخت می کند تا مرورگر دیوایس های آن به صورت پیش فرض روزی جستجوگر گوگل قرار بگیرد.

سئو به شما کمک می کند که مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید. روش های دیجیتال مارکتینگ در نهایت از یک راه میان بر به گوگل خط می شوند. سئو سایت به شما کمک می کند تا رفتار مشتریان خود را سنجیده و بر اساس خواسته آنها عمل کنید. شما در سئو ابزارهای زیادی دارید. می توانید از موقعیت مکانی، کلمات کلیدی، تصاویر، متن ها، ویدئوها، پادکست ها، گوگل اد و… برای جذب مخاطب استفاده کنید. در واقع این حرفه ای ترین سطح بازاریابی دیجیتال در دنیا خواهد بود.

 

چگونه دیجیتال مارکتینگ را کاربردی بیاموزیم؟

ایده اصلی این است که شما برای موفقیت زودبازده در بازاریابی دیجیتال باید در خصوص طراحی یک وب سایت، توسعه آن و بهینه سازی برای موتورهای جستجو بیاموزید. در حال حاضر مجموعه دارکوب ارائه دهنده خدمات طراحی وب سایت، سئو سایت و بهینه سازی، آموزش های ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ در حوزه های مختلف است که آموختن نقشه راه می تواند به شما کمک زیادی بکند.

دقیقاً چیزی که دارکوب در اختیار شما قرار می دهد. می توانید حتی فراتر از آموزش های این مجموعه به سراغ سرفصل هایی که به شما از سوی آن ها پیشنهاد می شود بروید و قدم به قدم، به رکن اصلی دیجیتال مارکتینگ در دهه پیش و رو یعنی وب و سئو نزدیک شوید.