Satra: استارت آپ های کاربر محور مانند Wall به تیونر اختصاصی نیاز دارند

محکومیت مدیر عامل به دیوار و متعاقب آن ورود قوه قضاییه به پرونده برای بررسی بیشتر موضوع، بار دیگر این ماجرا را یادآور شد که کدام یک از آنها مسئول محتوای مجرمانه یک کاربر در سرویس هایی هستند که کاربران محتوای اصلی را منتشر می کنند. ? تاکنون محتوای مجرمانه ای که کاربران در سرویس های اینترنتی مصرف گرا منتشر می کردند، مدیران عامل این سرویس ها را مورد آزار و اذیت قرار داده و در نهایت منجر به صدور احکام سنگین برای آنها از سوی قاضی شده است.

کارگردان «آپارات» سال گذشته در دادگاه بدوی به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد. یکی از دلایل این حکم محتوایی بود که کاربران روی آن درج می کردند و یا در ماه های اخیر به دلیل اختلاف دو نفر در پلتفرم زرین پال بر سر مدیرعامل این استارت آپ که به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود مشکلی مشابه ایجاد شد. خیانت مدیر اجرایی دیوار هفته گذشته به اتهام «تأمین بودجه برای فساد و فحشا از طریق جذب زنان تن فروش» به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد که آخرین ظن ورود به اکوسیستم استارتاپی کشور است.

با توجه به احکام سنگین برای مدیران استارت آپ، قضات با استارت آپ ها آشنایی ندارند

یکی از دلایلی که مدیران استارت آپ ها را سخت می دانند، آشنایی نداشتن داوران با استارت آپ ها است. ایجاد شعب تخصصی برای مقابله با کسب و کار در فضای مجازی یکی از خواسته های دیرینه فعالان این اتحادیه است که تاکنون محقق نشده است. سال گذشته اما قوه قضاییه تهران اقداماتی را برای راه اندازی این دادگاه ها یا دادگاه های تخصصی برای استارت آپ ها در بخش های خود انجام داد. اما در نهایت هنوز مشخص نیست آموزش قضات بر اساس این بند و تشکیل دادگاه های تخصصی در این حوزه از کجا می آید.

دادگاه تخصصی حوزه صوت و تصویر در فضای مجازی

یکی از خدمات در فضای مجازی با توجه به محتوایی که کاربران تولید می کنند، بسترهای جامع تصویری و صوتی در فضای مجازی است. محمدرسول حاج عقلی، مدیر عامل مجوز رسانه ساترا در گفت و گو با زومیت، در گفت و گو با زومیت، راه اندازی نهاد نظارتی تخصصی برای استارت آپ های مصرف کننده محور و همچنین دادگاه های تخصصی را یکی از وظایفی دانست که می تواند انجام شود. به دست آورد. کمک او از بسیاری از شکایات جلوگیری کرد و مشکلات حقوقی خدمات مصرف کننده را حل کرد. وی از راه اندازی دادگاه تخصصی در حوزه صوت و تصویر در فضای مجازی در سال گذشته خبر داد و به زومیت گفت:

یکی از مشکلاتی که مانع از اتخاذ چنین تصمیمات دشواری برای استارت آپ های مصرف کننده می شود، ایجاد دادگاه های تخصصی برای رسیدگی به پرونده ها است. به عنوان مثال در حوزه صوت و تصویر با قوه قضائیه مذاکره کردیم و موفق شدیم مانند دادگاه رسانه که به تخلفات رسانه ای و فرهنگی رسیدگی می کند، دادگاهی برای رسیدگی به تخلفات رسانه های صوتی و تصویری در فضای مجازی راه اندازی کنیم.

به گفته وی، اگر چنین پرونده هایی برای استارت آپ ها و کسب و کارها در فضای مجازی و بسترهای انتشاراتی ایجاد شود، این رویداد می تواند هم به رسیدگی تخصصی به پرونده کمک کند و هم وقتی پرونده به قاضی ارسال می شود، پرونده اطلاعات دقیقی داشته باشد. تا قاضی بهتر تصمیم بگیرد.

او توضیح می دهد: «تجربه آنها در پخش گسترده صدا و تصویر می تواند به پلتفرم های کاربر محور کمک کند.

همچنین در فضای مجازی و بسترهای جامع غیرصوتی و تصویری با پلتفرم های صوتی و تصویری مواجه هستیم که در آن ها نقش اصلی بارگذاری و انتشار محتوا بر عهده کاربران است که به آن رسانه رابط یا رسانه کاربر محور می گوییم. فرقی نمی کند در چه زمینه ای کار می کنند، جملاتشان شبیه هم است. بنابراین تحقیقات و قوانین نظارتی ما در زمینه های مرتبط و مشابه می تواند در زمینه هایی مانند دیوار کمک کند.

یک تعدیل جدی لازم است

حاج عقلی معتقد است طی یک سال گذشته با تعامل با قوه قضائیه در زمینه شکایات صوتی و تصویری مجازی بسیار موثر بوده و برای رفع خلأهای موجود در این حوزه با قوه قضائیه همکاری حرفه ای برقرار کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی در این زمینه جرمی صورت می گیرد چگونه عمل می کنند، گفت:

در مورد تخلف دو کار می توانیم انجام دهیم. اگر تخلفی رخ دهد ابتدا به صورت تخصصی به آن رسیدگی می کنیم و تخلف از ابتدا به قوه قضائیه ارجاع نمی شود که این موضوع نیز به کاهش پرونده ها در دستگاه قضایی کمک می کند. دوم، ما تعدادی الزامات تخصصی را تحمیل می کنیم که در صورت تحقق آنها، رسانه ها را از انتشار محتوا تا حد مطلوب محافظت می کند. در این صورت اگر در رسانه ها تخلفی صورت گرفت، می توان کاری که او انجام داد را یک امتیاز و یک لحظه مثبت دانست و این به روند رسیدگی به پرونده او کمک قابل توجهی می کند.

وی معتقد است: در زمینه فعالیت هایی مانند دیوار مانند خلأهای نظارتی یا رگولاتور مؤثر در این زمینه کار نمی کند، به محض وقوع تخلف، پرونده مستقیماً به قوه قضائیه می رود و قوه قضاییه طبیعتاً خودش وارد عمل می شود. پروتکل ها

حاج اوغلی با تاکید بر اینکه وقتی جرمی رخ می دهد باید مشخص شود مصرف کنندگان چند درصد جرایم و چند درصد از پلتفرم ها مقصرند: «ما مسئولیت پلتفرم را روشن می دانیم. اما ما قبول نداریم که همه تقصیرها متوجه سکو است.