یکی از ویژگی های مهم iOS 15.2 تاریخچه تعمیرات و قطعات تقلبی گوشی های آیفون است

یکی از مشکلات تعمیر آیفون و یا حتی خرید نمونه های دست دوم همیشه شناسایی قطعات اصلی و سابقه تعمیرات این دستگاه بوده است. با این حال به نظر می رسد غول فناوری با قابلیت بسیار مفید و هیجان انگیز خود در آپدیت iOS 15.2 قصد دارد این موضوع را برای همیشه در ذهن خود نگه دارد.

این ویژگی که «قطعات و تاریخچه خدمات» نام دارد، بدیهی است که به کاربر کمک می کند تا قطعات اصلی و تقلبی را شناسایی کند و حتی بررسی کند که چند بار گوشی خود را تعمیر کرده است. طبق اسناد پشتیبانی اپل، کاربران آیفونی که iOS 15.2 یا بالاتر را نصب کرده‌اند، می‌توانند برای دسترسی به بخش Component and Services History، Settings> General> About را دنبال کنند. البته این قابلیت تنها در صورتی در دسترس خواهد بود که تعمیر بر روی آیفون کاربر انجام شود.

اپل بسته به مدل آیفون اطلاعات متفاوتی در مورد قطعات ارائه خواهد کرد. برای مثال، کاربران خانواده‌های آیفون XS و XR و نسخه‌های جدیدتر، مانند نسل دوم آیفون SE، می‌توانند ببینند که آیا باتری گوشی‌شان تعویض شده است یا خیر. برای مدل های آیفون 11 نیز می توان تغییر صفحه نمایش را تشخیص داد و در نهایت آیفون 12 و 13 دارای تشخیص تغییر قبل از دوربین هستند.

نکته جالب این است که اگر تعمیر با قطعات و ابزار اورجینال اپل انجام شود، در کنار قطعه تعمیر شده، لیستی با عنوان “پارت اصلی اپل” ظاهر می شود و در صورت نصب ناقص، قطعه با قطعه غیر اصل جایگزین می شود. قطعات قبلاً روی آیفون دیگری استفاده یا نصب شده است یا اگر قطعه طبق انتظار کار نمی کند با پیغام Unknown part مواجه می شوید.

اپل می‌گوید پیام‌های موجود در بخش سابقه خدمات بر توانایی استفاده از آیفون، باتری، مانیتور یا دوربین آن تأثیری نخواهد گذاشت. این اطلاعات در دستگاه جمع آوری و ذخیره می شود و اپل از آن برای خدمات، تجزیه و تحلیل ایمنی و بهبود محصول آتی استفاده می کند. اضافه شدن ویژگی History of Parts and Services به آیفون مصادف است با تغییری که اپل در آیفون 13 ایجاد می کند. اخیراً مشخص شد که تعویض صفحه نمایش شکسته در آیفون 13 بدون ابزار و اجزای تخصصی اپل، حسگر فیس آی دی را غیرفعال می کند. .

مقاله مرتبط:

پس از واکنش شدید جامعه تعمیرات، اپل اعلام کرد که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای رفع مشکل و اجازه تعمیر نمایشگر منتشر می‌کند. به نظر می رسد IOS 15.2 این مشکل را به طور کامل برطرف کرده است. به طور کلی، اپل تصمیم گرفته است تا به مشتریان اطلاع دهد که از چه قطعاتی در آیفون آنها استفاده شده است و این بخش اطلاعات مربوط به قطعات تعمیر شده را ساده می کند.

ماه گذشته اپل برنامه جدیدی به نام Self Service Repair را معرفی کرد که به کاربران امکان می دهد دستگاه های خود را با استفاده از دستورالعمل ها و قطعات ارائه شده توسط اپل تعمیر کنند. به نظر من، این بخشی از برنامه خدمات مجاز اپل و برنامه خود تعمیری اپل خواهد بود که قطعات و ابزارهای کوپرتینویی را در اختیار تعمیرگاه های مستقلی قرار می دهد که بخشی از مراکز مجاز اپل نیستند.