فیس بوک و اسنپ شات علیرغم قابلیت های ATT اپل همچنان به اطلاعات کاربران دسترسی دارند

اپل اخیراً این قابلیت را برای توسعه دهندگان معرفی کرده است تا با استفاده از سیستمی به نام IDFA یا Advertiser ID، کاربران را به صورت ناشناس ردیابی کنند. این ویژگی یک شناسه تصادفی، شبیه کوکی های مرورگر است و فعالیت کاربر را در برنامه های دستگاه شما ردیابی می کند. به عبارت دیگر، هر آیفون دارای شناسه منحصربه‌فرد خود است که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تعاملات کاربر مانند کلیک کردن روی برنامه‌ها یا دانلود یا تماشای ویدیوها را دنبال کنند.

اپل IDFA را به عنوان یک ابزار حفاظت از حریم خصوصی طراحی کرده است. زیرا نمایه واقعی کاربر را نشان نمی دهد. درعوض، تبلیغ‌کنندگان فقط می‌توانند کد منحصربه‌فرد اختصاص داده شده به هر کاربر را ببینند. با این حال، تلاش های اپل برای حفظ حریم خصوصی به همین جا ختم نشد و این شرکت بعداً تصمیم گرفت سیاست های سخت گیرانه تری را در مورد این موضوع مهم اتخاذ کند و به مشتریان این امکان را می دهد تا خودشان تعیین کنند که آیا برنامه ها می توانند اطلاعات IDFA خود را داشته باشند یا خیر.

در نهایت، اپل شفافیت برنامه (ATT) را در iOS 14.5 معرفی کرد که به توسعه دهندگان و تبلیغ کنندگان اجازه می دهد قبل از دسترسی به داده های IDFA مجوز کاربر را درخواست کنند. برآوردهای اخیر نشان می دهد که تنها 4 درصد از آمریکایی ها این برنامه و تنها 14 درصد از جمعیت جهان را تایید می کنند که می تواند یک فاجعه برای شرکت های تبلیغاتی باشد.

اکنون، یک ماه پس از معرفی این ویژگی، ظاهراً شرکت هایی مانند اسنپ شات و فیس بوک این حق را دارند که به اشتراک گذاری هشدارهای سطح آیفون از آیفون ادامه دهند. با این حال، به شرطی که داده ها به جای پیوندهای مستقیم به نمایه های کاربر خاص و ناشناس جمع آوری شوند.

در اصل، اپل به صراحت این تکنیک ها را تایید نکرده است. اما گفته می شود که این شرکت به اشخاص ثالث اجازه می دهد تا گروه های کاربری را بدون توجه به رضایت آنها برای ردیابی در سطح کاربر، ردیابی، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل کنند. ظاهراً اپل همچنان به برنامه‌های جمع‌آوری داده در سطح کاربر مانند آدرس IP، مکان، زبان، دستگاه و اندازه صفحه اعتماد دارد. حتی اگر برخی از این اطلاعات به تبلیغ کنندگان منتقل شود.

مقاله مرتبط:

اخیراً به سرمایه گذاران در یک عکس فوری گفته شد که این شرکت قصد دارد اطلاعاتی در مورد 360 میلیون کاربر خود داشته باشد، از جمله کسانی که گزینه “ردیابی نکن” را انتخاب کرده اند. همچنین گفته می شود فیس بوک تلاش های طولانی مدتی برای بازسازی زیرساخت تبلیغاتی خود با استفاده از داده های ناشناس انجام می دهد.

در همین حال، انجمن تبلیغات چین با حمایت یک گروه دولتی متشکل از 2000 عضو، اخیرا از ابزار جدیدی به نام CAID رونمایی کرده است که راهی برای شناسایی و ردیابی کاربران آیفون در این کشور فراهم می کند. این سیستم به شرکت‌های چینی اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت از طریق قابلیت ATT به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشند، حتی اگر اجازه آن را ندهند.

بسیاری از شرکت ها مانند BitDense، شرکت مادر تیک تاک، در حال آزمایش این سیستم در چین هستند. غول های فناوری چین امیدوار بودند که با استفاده از CAID و تاثیر نرم افزارهای چینی بر محبوبیت آیفون در این کشور، اپل نتواند اقدامی علیه آن انجام دهد. قوانین اپل به طور کلی این نوع تصمیم را ممنوع می کند. با این حال، شرکت‌های چینی با تکیه بر محبوبیت برنامه‌های خود، به نوعی به این ابزار برای جمع‌آوری داده‌های مشتریان بدون اجازه آنها اعتماد کرده و از آن استفاده کردند.

در همین حال، تلاش چینی ها برای دور زدن شفافیت ردیابی برنامه ها پس از پاسخ اپل با مسدود کردن دسترسی به به روز رسانی این برنامه ها در اپ استور، شکست خورد. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. اما واضح است که تبلیغ کنندگان همیشه به دنبال راه های جایگزین برای دور زدن قوانین اپل خواهند بود.